5-те компонента на доброто физическо състояние

Всички знаем, че видимите резултати идват когато добрата физическа подготовка ни стане приоритет. Номерът е да разберем какво точно означава добра физическа подготовка и как можем да я достигнем. Тук идват на помощ 5-те компонента на доброто физическо състояние. Те са основата на всяка всеки добър и балансиран тренировъчен режим.

Петте компонента на доброто физическо състояние са:

  • Издръжливост на сърдечносъдовата система
  • Мускулна сила
  • Мускулна издръжливост
  • Гъвкавост
  • Телесна композиция

Създаването на фитнес план, който включва всеки от тези елементи може да ви осигури максимални ползи от всяка тренировка. Международната здравна организация свързва редовната физическа активност с намален риск от сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2, някои видове рак, подобрено здраве на костите, засилиени когнитивни функции и по-д-бро качество на живот.

Издръжливост на сърдечносъдовата система

Издръжливостта на сърдечносъдовата система е свързана със способността на тялото успешно и ефективно да пренася кислород към тъканите посредством сърцето, белите дробове, артериите, кръвоносните съдове и вените. Изпълнявайки ежедневни упражнения, които натоварват сърцето и белите дробове, вие можете да:

  • Поддържате или дори да подобрите пренасянето на кислород към тъканите в тялото
  • Да стимулирате клетъчния метаболизъм
  • Да улесните физически предизвикателства на ежедневието

Мускулна издръжливост

Мускулната издръжливост е един от двата фактора, които определят цялостното здраве на мускулите. Мислите за мускулуната издръжливост като способността на дадена мускулна група да се съкръщава при натоварване. Добър пример за това са колоездачите на дълги разстояния. За да въртят педалите продължително, често по неравен терен, колоездачите трябва да развият устойчиви мускули в краката и седалищните мускули. Това е доказателство за високо ниво на мускулна издръжливост.

По същия начин, продължителното правене на планк са развиване на коремните мускули е друг пример за мускулна издръжливост, Колкото по-дълго можете да стягате коремните си мускули за да придържате тялото си в стабилна позиция, толкова по-голяма е издръжливостта ви в коремните, бедрените и раменните мускули.

Мускулна сила

Докато мускулната издръжливост се отнася до това колко устойчиви на умора са мускулите, мускулната сила е свързана с количеството енергия, което мускулите могат да произведат при усилие. Както при мускулната издръжливост, и мускулната сила е специфична за всяка мускулна група. С други думи, може да имате много силни седалищни мускули, но сравнително слаби прасци. Ето защо е важно да се изпълняват добре балансирани силови тренировки, насочени към всички основни мускулни групи.

Гъвкавост

Гъвкавостта е свързана с обхвата на движение на дадена става. Подобно на мускулната издръжливост и сила, гъвкавостта е специфична за отделните стави. Например, можете да имате много гъвкави рамена, но да не сте гъвкави в краката.

Гъвкавостта е важна за всяка възраст. Тя играе важна роля за движението на тялото и може да се отрази на баланса, координацията и ловкостта ви. Поддържането на добра гъвкавост в основните стави намалява риска от наранявания и подобрява физическото представяне. С годините, важността на добрата гъвкавост става още по-явна. Тя е необходима за добро кчаество на живот и изпълняване на ежеднвни задължения. Ето защо, е важно да пазим ставите си и да се грижим за тяхната гъвкавост.

Телесна композиция

Телесната композиция, или съотношението на мазнините в тялото към чистата мускулна маса е последният компонент на физическото здраве. Тъй като високите нива на мазнини са свързани с различни заболявания, поддържането на здравословна телесна композиция е цел на почти всички тренировъчни режими.

За да видите подобрение в телесната композиция, трябва да знаете какво е началното ви ниво. Претеглянето на кантар не е достатъчно и няма да ви даде никаква информация за състава на вътрешните ви тъкани. Вместо това, говорете с професионален треньор за изчисляване на процента телесни мазнини.

Add a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

7 + 2 =